bron.iweb.pl
Forum dyskusyjne miłośników pneumatyków i innej broni

Broń i amunicja - WBP - przebijalność na 100m

jurek40b - 2007-08-26, 14:03
Temat postu: przebijalność na 100m
Panowie jako,ze ze mnie bardziej początkujący strzelec wiatrowy,który musi swoim znajomym poprawiać różne bzdury to mam tym razem problem.
Znajomemu pokazano wiatrówkę,która przestrzeliła blachę stalową 4mm na 100m,ja mu powiedziałem ze to jest bajer.Dodałem że na tym dystansie to moze kałach i to z odpowiednią amunicją.Na wiatrówkach też to napisałem,ale tam brak takiej konkretnej odpowiedzi.Czy mógłbym uzyskać odpowiedź w stylu jaki kaliber jest potrzebny,moze jaka broń i jaki nabój.Jeżeli uważacie pytanie za śmieszne to je zignorujcie,ja znajomemu powiedziałem,że oni chcieli pozbyć się jakieś ponadlimitowej wiatrówki,kosztowała ok 6000zł i wciskali mu ciemnotę.

AKMSN - 2007-08-26, 14:52

Cytat:
Dodałem że na tym dystansie to moze kałach i to z odpowiednią amunicją


Co do przebijalności karabinka AK, według instrukcji "pancerz grubości 7mm" zostanie przebity przy wykorzystaniu nabojów z pociskiem przeciwpancerno zapalającym z odległości 300m w przypadku 50 procent trafień, natomiast z odległości 200m w przypadku 90 procent trafień

Link do tematu związanego z przebijalnością hełmu

Link

Tak więc coś mi się wydaje że to mało możliwe, aby wiatrówka miała tak dużą przebijalność

Guliwer - 2007-08-26, 19:46

Witam!

O przebijalności wiatrówek już było.
http://bron.iweb.pl/viewt...der=asc&start=0
http://bron.iweb.pl/viewt...o%B6%E6&start=0

W czasach napoleońskich skutecznie używano wiatrówek na wojnie. Za samo posiadanie takiej podstępnej broni karano śmiercią.

Współcześnie też są wiatrówki do polowań i to na grubego zwierza. Można takie wiatrow sztucery znaleźć w necie.

Dostępne w Polsce wiatrówki "za 6000zł" mają ok. 100J energii, więc blacha stalowa 4mm nawet stalowym śrutem w plastikowym sabocie raczej nie do przebicia.

pzdr

jurek40b - 2007-08-26, 21:23

Tak właśnie tłumaczyłem znajomemu i chyba uwierzył.
jarus220 - 2007-08-26, 23:12

Najsilniejsza produkowana seryjnie wiatrówka to Carrer Dragon.
Strzela w kal 0.50, ma ok 180-200 J i kosztuje ok 450-500 dol.
Napewno nie przebije blachy 4 mm na dystansie 100 m.
To jakaś bzdura. A już napewno za 6 tysięcy ;) :D

9x19 - 2007-08-26, 23:42
Temat postu: Re: przebijalność na 100m
Jerzy Berger napisał/a:
... Znajomemu pokazano wiatrówkę,która przestrzeliła blachę stalową 4mm na 100m,ja mu powiedziałem ze to jest bajer...

Pocisk 9 mm Parabellum wystrzelony z odległości 15 metrów nie przebija wojskowego hełmu stalowego. Sprawdzone.
:one:

Guliwer - 2007-08-27, 20:56

Temat nieco infantylny z tą przebijalnością.

W Polsce wiatrówek można używać tylko do sportu, rekreacji.

Do polowań nie wolno, nawet na szczury.

Dyskusja o wiatrówkach jako broni p/panc jest, nawet teoretycznie, mocno na wyrost.

jurek40b - 2007-08-27, 22:31

Guliwer ja to wiem,wie to też sprzedawca w sklepie,ale mój znajomy ktory w życiu nie strzelał z pneumatyka,widzi piękny karabinek z tłumikiem.Sprzedawca wie,ze jak sprzeda coś co już napewno długo leży to szef go ozłoci,widzi klienta,który wygląda na dzianego i zainteresowanego,to co?Puszcza wodze fantazji i elokwencji.Powiedz mi kto kupi sobie w zwykłym sklepie łowieckim wiatrówke za 6klocków.Ktoś kto zna to hobby?W życiu,kupi to bogaty frajer.Znajomy dziany jest,ale frajerem to był sprzedający :D :D :D , żle trafił.
I ztąd ta cała dyskusja.Mogą być na allegro norconie z szybkością śrutu 412m/s,to i mogą być wiatrówki przebijające 4mm blachy na 100m :diabel:

sasza1983 - 2007-08-31, 10:02

Co do tej wiatrówki to myślę jak inni ze to wielka sciema. Nawet ta super wiatrówka co ma siłe 200J nie przebije takiej blachy na 100m.
9x19 - 2007-08-31, 10:11
Temat postu: Re: przebijalność na 100m
Guliwer napisał/a:
...Bez komentarza ...

A to ilustracja tego, o czym pisałem wyżej, czyli hełm wojskowy ostrzelany pociskami 9 mm Parabellum:



Komentarz chyba zbyteczny.

:one:

Marek (wemar) - 2007-08-31, 10:47

Guliwer napisał/a:
W Polsce wiatrówek można używać tylko do sportu, rekreacji.
Do polowań nie wolno, nawet na szczury.

Na szczury się nie poluje. Polowanie ma ścisłą, ustawową definicję i szczury żadną miarą się w to nie łapią.
Jednak, z kilku innych powodów, czegoś takiego nie należy robić.


Co do hełmu, to pocisk 9mm Makrowa radzi sobie z tym bez problemu (strzelane z ok. 10 metrów). Pocisk wystrzelony z 7,62 TT, przy w miarę centralnym trafieniu radził sobie na 20 metrach, przy sztywno osadzonym hełmie. Hełm leżący na ziemi nie był penetrowany.
Jednak na blachę 4 mm potrzeba zdecydowanie więcej niż 200J. Nie ma pod ręką tabeli przebijalności, ale nawet pocisk z amunicji pośredniej 7,62 miał z tym problem od pewnego i to wcale niezbyt dużego dystansu.

drozdzu - 2007-08-31, 17:01

obstawiam ze koles jesli nie dostał wstrzasu mózgu to porzadnie oberwałw ten głupi łeb :D
Guliwer - 2007-08-31, 18:05

Fragment artykułu nt. przebijalności szwedzkich pociksków.
Do hełmu strzelano amunicja 9Para HP zapewne z 25m a nie 250m-błąd drukarski chyba.


variag - 2007-09-02, 14:48

Guliwer napisał/a:
Fragment artykułu nt. przebijalności szwedzkich pociksków.
Do hełmu strzelano amunicja 9Para HP zapewne z 25m a nie 250m-błąd drukarski chyba.


Kto wie czy przy ogromnej skuteczności takiej amunicji mogło to by być możliwe np przy strzelaniu z pm.
W końcu to specjalistyczna amunicja przeciwpancerna a nie amunicja standart.
Tyle np potrafi rosyjski nabój 9mm Para
Cytat:

9mm x 19 7N31, przeciwpancerny, masa pocisku 4,15 g, masa naboju 8,2 g, Vo (z lufy długości 103 mm) 612 m/s, Eo 777 J. Przebijalność 8mm stali z 22 m, kamizelkę kuloodporną klasy trzeciej (czyli odporną na 7,62mm x 39 z pociskiem zwykłym) z 10 m;

To chyba kwestia wyśrubowania parametrów balistycznych dla danego naboju.

Piekielny - 2007-09-02, 16:43

Cytat:

9mm x 19 7N31, przeciwpancerny, masa pocisku 4,15 g, masa naboju 8,2 g, Vo (z lufy długości 103 mm) 612 m/s, Eo 777 J. Przebijalność 8mm stali z 22 m, kamizelkę kuloodporną klasy trzeciej (czyli odporną na 7,62mm x 39 z pociskiem zwykłym) z 10 m;

Masa pocisku tego naboju wskazuje, że chyba jest to pocisk z litej stali, co najwyżej potombakowany po wierzchu, żeby lufy nie niszczył!
Nie dziwota więc, że osiem milimetrów stali przebija...
Pozdrawiam!
Piotr - "Piekielny"

variag - 2007-09-02, 18:12

Piekielny napisał/a:
Cytat:

9mm x 19 7N31, przeciwpancerny, masa pocisku 4,15 g, masa naboju 8,2 g, Vo (z lufy długości 103 mm) 612 m/s, Eo 777 J. Przebijalność 8mm stali z 22 m, kamizelkę kuloodporną klasy trzeciej (czyli odporną na 7,62mm x 39 z pociskiem zwykłym) z 10 m;

Masa pocisku tego naboju wskazuje, że chyba jest to pocisk z litej stali, co najwyżej potombakowany po wierzchu, żeby lufy nie niszczył!
Nie dziwota więc, że osiem milimetrów stali przebija...
Pozdrawiam!
Piotr - "Piekielny"

Nie sądzisz że było by to trochę zbyt proste?
Nawet V0 jest dużo wyższe od pocisku z 7,62x25 mm który z lufy 116 mm (TT wz.33) "wyciska" jedynie 420m/s przy nieco wyższej masie pocisku 5,5g.

Pociski do 9x18 Makarów też miały stalowy rdzeń ale nikt ich o jakąś super morderczą zdolność do penetracji osłon balistycznych nigdy nie podejrzewał.
Raczej był to "wypełniacz" pocisku.

Piekielny - 2007-09-02, 21:57

Zauważ, że pocisk naboju 7,62x25 waży o 1,35 g więcej przy średnicy mniejszej o prawie półtora milimetra!!!
To się wydaje niedużo, ale oznacza dla naboju kal. 9 mm pole przekroju poprzecznego pocisku większe o 1/3, w porównaniu z nabojem kal. 7.62 mm - i, oczywiście przy identycznym ciśnieniu podczas strzału, o tyle większe parcie gazów na dno pocisku!!!
Po uwzględnieniu różnic długości luf i mas pocisków, teoretyczna różnica prędkości między nimi się mniej więcej zgadza...
A jeśli cały pocisk naboju 7N31 jest wykonany z litej wolframowej stali, co najwyżej powleczonej cienką warstwą tombaku dla ochrony przewodu lufy, to zupełnie prawdopodobna jest przy tej prędkości początkowej (612 m/sek!!!) jego przebijalność dla stali rzędu 8 mm, oczywiście na minimalne odległości!
Natomiast rdzenie pocisków 9x18 były wykonywane prawie na pewno z miękkiej stali, poza tym ich prędkości początkowe były znacznie niższe - więc faktycznie trudno się w takiej sytuacji spodziewać jakiejś nadzwyczajnej przebijalności...
Pozdrawiam!
Piotr - "Piekielny"

variag - 2007-09-03, 09:03

Cytat:

A jeśli cały pocisk naboju 7N31 jest wykonany z litej wolframowej stali, co najwyżej powleczonej cienką warstwą tombaku dla ochrony przewodu lufy, to zupełnie prawdopodobna jest przy tej prędkości początkowej (612 m/sek!!!) jego przebijalność dla stali rzędu 8 mm, oczywiście na minimalne odległości!

Po pierwsze
22 metry to nie jest dla strzelań z pistoletu centralnego zapłonu "minimalna odległość".
To całkiem spory dystans, przynajmniej jak dla mnie.
Po drugie
Ta "cienka warstwa tombaku" musiała by mieć z 0,3 mm.
Po trzecie.
Rosjanie lubili wzmacniać naważki w produkowanych nabojach, znalazłem tylko dane dla standartowej amunicji 9x18mm.
Nabój 9 x 18 mm 57-N-181S ma Pmax 120 MPa (117MPa podają dokładnie) a wersja wzmocniona 9x18 mm 57-N-181SM ma Pmax 150 MPa (147 MPa).
Prędkość wzrosła z 290-315 m/s do 410-435 m/s, choć masa pocisku zmniejszyła się z 6,1 gram do 5,8 grama.
Bo przyznasz że ubytek ok 5% masy masy pocisku nie skutkuje od razu 25-30% wzrostem prędkości początkowej pocisku przy zachowaniu tej samej średnicy pocisku.

ps taka jest np budowa rosyjskiego pocisku 9x18 PBM
Więc być może pocisk 9x19mm 7N31 to nie jest "lita wolframowa stal" (to naprawdę było by chyba zbyt proste) tylko pocisk ze stalowym penetratorem.

Piekielny - 2007-09-03, 14:21

Po pierwsze:
Ta odległość jest minimalna z punktu widzenia utraty energii przez pocisk - nie względem typowych dystansów strzelania z broni krótkiej.
Po drugie:
Niektóre sowieckie pociski miały płaszcz z stalowej blachy, potombakowanej dla ochrony przed korozją i dla ochrony lufy przed jej ścieraniem przez stal płaszcza - w przypadku pocisku naboju 7N31 warstwa tombaku nie musiałaby być o wiele grubsza i faktycznie mogłaby wynosić jakieś trzy dziesiąte milimetra...
Po trzecie:
Faktycznie, zmniejszenie masy pocisku o 5% spowoduje przyrost prędkości co najwyżej o tą wartość - ale w przypadku pocisku naboju 7N31 różnica jego masy względem pocisku standardowego wynosi ponad 40%!!!
Zatem, nawet przy zachowaniu standardowego ładunku prochowego, przyrost prędkości powinien być więcej, niż zauważalny!
Przy czym wcale nie twierdzę, że Rosjanie nie zwiększyli naważki prochu...
Zaś konstrukcja pocisku ze zdjęcia jest taka, że penetrator, uwalniając się przy trafieniu w cel od prowadzącego go w lufie "sabota", traci chyba sporo energii - jego odkształcenie przy tym może działać na podobieństwo "stref kontrolowanego zgniotu", znanych z motoryzacji!
Naprawdę nie wiem, czy pistoletowy pocisk o takiej konstrukcji byłby w stanie przebić aż 8 mm stali...
Jest jeszcze kwestia masy pocisku: cztery gramy z małym haczykiem to naprawdę niewiele, jak dla kalibru dziewięciu milimetrów, gdy standardowy pocisk 9x19 z ołowianym rdzeniem waży 7,5 g...
Pozdrawiam!
Piotr - "Piekielny"

variag - 2007-09-04, 08:36

Dość trudno będzie mi z szanownym kolega polemizować w tym temacie bo się na tym kompletnie nie znam.
Wole sobie postrzelać, ale niech tam.
Piekielny napisał/a:

Po pierwsze:
Ta odległość jest minimalna z punktu widzenia utraty energii przez pocisk - nie względem typowych dystansów strzelania z broni krótkiej.

Według tabel balistycznych pocisk 9mm Para już na 10 metrze wytarca ok 5 m/s ze swojej prędkości początkowej.
Więc minimalny dystans dla którego taki pocisk zachowuje swoją maksymalną energię kinetyczną to ok 5 metrów.
Wiec 23 metry to całkiem spora odległość.

Piekielny napisał/a:

Niektóre sowieckie pociski miały płaszcz z stalowej blachy, potombakowanej dla ochrony przed korozją i dla ochrony lufy przed jej ścieraniem przez stal płaszcza - w przypadku pocisku naboju 7N31 warstwa tombaku nie musiałaby być o wiele grubsza i faktycznie mogłaby wynosić jakieś trzy dziesiąte milimetra...

Praktycznie wszystkie pociski w amunicji wojskowej miały platerowane stalowe płaszcze.
I powłoka nie o grubości 0,3 mm tylko 0,005-0,01 mm.
Z tym że ten płaszcz stalowy to nie był hartowana "lita wolframowa stal".
Więc myślałem ze zauważysz pewną różnicę w twardościach takich materiałów.
Piekielny napisał/a:

Naprawdę nie wiem, czy pistoletowy pocisk o takiej konstrukcji byłby w stanie przebić aż 8 mm stali...

Ja tez tego nie wiem.
Pisałem przecież że pocisk ze zdjęcia to 9x18 PBM a nie 9x19 7N31.
Więc nie przebije 8 mm stalowej blachy z 23 metrów.
Pocisk ten przestrzeliwuje 5mm płytę stalową z dystansu 15 metrów z prawdopodobieństwem 80%. Wg danych rosyjskich.
Z całą pewnością pocisk 9x19 7N31 jest pociskiem pełnopłaszczowym. Tak wynika w każdym razie ze zdjęć.
Być może w konstrukcji pocisku podobny jest do naboju PMM 9 x 18 mm 7N16 (57-N-181SM).

PrzemekL - 2007-10-17, 20:23

stal stali nie równa, jeżeli mówimy o blasze pancernej grubości 4mm to żaden pocisk pistoletowy takowej nie przebije z najbliższej nawet odległości. A odnośnie tych cytatów z mądrych gazet to papier wszystko przyjmie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group